Een onvindbare (nieuwe) website tevoorschijn toveren in Google klinkt wel heel erg abracadabra maar dat is het natuurlijk niet. Een onvindbare website heeft simpelweg een oorzaak. Aan mij soms de uitdagende taak om in zo’n geval de oorzaak te achterhalen. Een concrete praktijksituatie van een website die na een paar maand nog onvindbaar was:

Een nieuwe website heeft altijd wat tijd nodig

Een nieuwe website heeft altijd een lange periode nodig om een plaatsje binnen de zoekresultaten te veroveren. Dat is heel normaal en kan zelfs wel een paar maanden duren. Maar wat kan de oorzaak zijn als het veel langer duurt? In dit specifieke geval was het een opeenstapeling van oorzaken:

  1. Een ongelukkig gekozen domeinnaam
    De bedrijfsnaam van mijn opdrachtgever wordt door meer bedrijven binnen Nederland gebruikt. Het is dus geen unieke naam. De meest voor de hand liggende domeinnaam met uitsluitend de bedrijfsnaam was al bezet. Daarom werd gekozen voor de bedrijfsnaam met een toevoeging zónder verbindingsstreepje. Een zoekopdracht op bedrijfsnaam toont dus een heel ander bedrijf.
  2. Automatisch gegenereerde Keywords en Meta-description
    In een CMS systeem kun je bij de teksten meestal ook een lijstje met zoekwoorden (Keywords) invullen, samen met de omschrijving van je pagina zoals die in de zoekmachine wordt getoond (Meta-description). Het betreffende CMS systeem genereerde beide automatisch. Daardoor verschenen de meest voorkomende woorden in de tekst als zoekwoord in het systeem. En als omschrijving werd een willekeurig samengestelde zin gegenereerd uit de tekst. Het heeft de voorkeur zowel Keywords als de Meta-description handmatig en weloverwogen in te vullen.
  3. URL’s met hoofdletters
    Van iedere pagina werd een URL (webadres) aangemaakt waarin elk woord automatisch met een hoofdletter begon. Beter is het om in de URL uitsluitend kleine letters te gebruiken.
  4. URL’s met underscore
    Het systeem maakte in de URL verbindingsstreepjes met de underscore (laag streepje). Beter is het voor verbindingsstreepjes in de URL het middenstreepje te gebruiken.
  5. Zoekwoorden in de teksten verwerken
    De teksten voor dit bedrijf had ik zelf geschreven. Hierdoor wist ik zeker dat ik op de juiste manier met zoekwoorden was omgegaan. Toch ben ik nogmaals alle teksten doorgelopen om nog beter te optimaliseren zonder de leesbaarheid in gevaar te brengen.

Zoekmachine optimalisatie is een zaak van geduld, doorzetten en onderhouden

Nadat alle bovenstaande punten waren verbeterd, was er een portie geduld nodig. En vertrouwen in mij. Langzaam kwam het bedrijf tevoorschijn in de zoekresultaten. Een vreemd gevoel van succes dat het bedrijf ineens op zijn eigen bedrijfsnaam te vinden is. En op nog een serie zoekwoorden en zoekwoord combinaties. De strijd is nog niet gestreden. Er kan nog veel meer resultaat behaald worden. Want zoekmachine optimalisatie is een kwestie van geduld, doorzetten én onderhouden.

Share This